• Ta szkoła jest odblokowana

    tekst: Numa Numa, NUMA 06/2014

Najnowsze Artykuły

I Ty możesz zmienić oblicze swojej szkoły! Chcesz łapać WiFi na korytarzu? Wyjąć komórkę spod ławki? Notować na laptopie? Czy może masz pomysł na inne zastosowanie nowych technologii podczas lekcji?


W ten sposób uczniowie gliwickiego gimnazjum zachęcali swoich kolegów do Rewolucji 2.0. Z sukcesem. Po akcji promocyjnej, zorganizowaniu debaty o zastosowaniu nowych technologii w edukacji, zainteresowaniu projektem mediów oraz wypracowaniu Kodeksu 2.0, czyli zasad pracy z wykorzystaniem nowych technologii, udało im się przekonać dyrektor szkoły do wprowadzenia WiFi na szkolne korytarze oraz zezwolenia na używanie laptopa zamiast zeszytu. Brzmi nierealnie? A jednak! Naprawdę udało im się uwolnić WiFi! Jeżeli chcielibyście, żeby i w waszej szkole był dostęp do bezprzewodowego internetu oraz możliwość korzystania z laptopów, tabletów i smartfonów w celach edukacyjnych, przeczytajcie przewodnik opracowany przez realizatorów projektu ?Odblokuj szkołę!?

Krok zerowy

Sprawdź, czy w twojej szkole jest stałe łącze internetowe. Wystarczy, że dostęp do internetu będzie w pracowni komputerowej. Jeśli ten krok był dla ciebie oczywistością, przejdź dalej, jeżeli nie ? na początek spróbuj przekonać dyrekcję do internetu w pracowniach komputerowych.

Krok pierwszy

Znajdź zwolenników WiFi. Im więcej, tym lepiej. Miej na uwadze, że teraz praktycznie każda komórka jest wyposażona w WiFi.

 Krok drugi

Znajdźcie opiekuna, który pomoże wam napisać pismo. Złóżcie je do sekretariatu, powołajcie się na istniejące rozwiązania! Nawiążcie kontakt z samorządem szkolnym. Piszcie w jego imieniu!

Krok trzeci

Jeśli dyrekcja zgodziła się od razu, to świetnie! Jednak w 99% to czas na rozpoczęcie batalii, napierajcie póki się nie uda.

Krok czwarty

Sprawdźcie, czy szkoła wyłoży pieniądze na routery. Nie jest to duży wydatek, ale jeśli w szkolnym budżecie brakuje na ten cel pieniędzy, zawsze możecie zorganizować zrzutkę wśród uczniów.

Krok piąty

Zakup routerów. Rozmieszczenie routerów. W zależności od tego, ile udało się ich kupić i jak poprowadzone są kable, może udać się objąć zasięgiem całą szkołę. Ale co zrobić, jeżeli internet jest tylko w sali informatycznej? Pierwszy router podłączacie do gniazdka w tej sali, a następny łączycie z nim przez? WiFi. Taka opcja nazywa się bridging (robienie mostów).

Krok siódmy

Konfiguracja routerów. Routery poustawiane? Jeśli gniazdka internetowe były w całej szkole, możecie przystąpić do konfiguracji. Sieć najlepiej zabezpieczyć hasłem, które będzie znane uczniom szkoły. Ograniczcie łącze ? najlepiej w taki sposób, by uczniowie mieli dostęp do ? jego przepustowości.

 

Notatki na laptopie

 

Jeśli w szkole jest WiFi to czas na kolejny krok ? możliwość korzystania z laptopów podczas lekcji.

Krok pierwszy

Tak samo, jak w przypadku WiFi: znajdź kompanów. Samemu trudno będzie ci działać.

Krok drugi

Znajdźcie opiekuna, który pomoże wam przeprowadzić Rewolucję 2.0. Na pewno łatwo nie będzie, więc musicie starać się wskazać zalety nowoczesnych technologii i przywoływać przykład paru szkół, w których to już działa i przyjęło się bardzo dobrze.

Krok drugi i pół

Macie już nauczyciela ? to świetnie! Teraz najlepszym wyjściem będzie zorganizowanie debaty uczniowskiej. Zaproście na nią uczniów i nauczycieli. Pokażcie, co daje WiFi i laptop w szkole. Stwórzcie swój kodeks etyczny. Zbierzcie większą grupę nauczycieli, którzy popierają projekt.

Krok trzeci

Nawiążcie kontakt z samorządem szkolnym. Napiszcie w jego imieniu pismo do dyrekcji. Ważne, aby w nim także przywołać zalety tego rozwiązania, i co więcej ? miejsca, w których dobrze się ono sprawdza. Posłużcie się przykładem Zespołu Szkół Ogólnokształcących nr 10 w Gliwicach. Tam uczniowie wywalczyli WiFi dwa lata temu, a laptopy, mimo że jeszcze do powszechnych widoków nie należą, nie wywołują już zdziwienia na twarzach nauczycieli i uczniów.

Krok czwarty

Jeśli do niego dotarliście ? świetnie. Pamiętajcie jeszcze tylko, że mimo przyzwolenia dyrektora, dobrze będzie indywidualnie spytać każdego nauczyciela przed lekcją, czy pozwala na używanie waszych urządzeń.

Wywiad z Julią Rejdych i Adamem Sibikiem - realizatorami projektu odblokujszkole.pl

NN: Skąd pomysł na Rewolucję 2.0?

OS: Zaczęło się od tego, że uczniowie chcieli przestać korzystać ze swoich urządzeń pod ławką i wykorzystać je do celów edukacyjnych. Postanowili przekonać do tego pomysłu nauczycieli, pokazując, że urządzenia mogą być używane do celów edukacyjnych, a nie marnowania czasu.

NN: Kogo najtrudniej było przekonać do pomysłu i jak wam się to udało?

OS: Podczas przeprowadzania Rewolucji 2.0 naszym poprzednikom równie trudno było przekonać nauczycieli, co uczniów! Wcale nie tak mało osób uważa, że szkoła powinna być wolna od technologii. Natomiast nasza akcja (?Odblokuj Szkołę!?) nie napotkała żadnych problemów ze strony nauczycieli bądź dyrektora. W końcu skupiamy się na daniu przykładu, jak można produktywnie wykorzystać dostęp do internetu w szkole. Warto pamiętać, że nie wszyscy nauczyciele są otwarci na używanie urządzeń mobilnych. Ale tylko na początku ? jeśli pokażecie, że potraficie mądrze wykorzystać sprzęt, zapewniamy, że się do niego przekonają!

NN: Dlaczego tak ważny jest nauczyciel-opiekun?

OS: Przede wszystkim nauczyciel- opiekun widzi ten sam problem. Dzięki temu potrafi, chociażby w pokoju nauczycielskim, przekonać innych nauczycieli, pokazać, ile zalet ma takie rozwiązanie. Jego poparcie sprawia, że nasze działania nie są lekceważone ? nabierają znaczenia i są lepiej widoczne, a my ze swoim pomysłem będziemy traktowani poważniej.

NN: W jaki sposób na co dzień wykorzystujecie w szkole dostęp do WiFi?

OS: YouTube ? biologia, chemia... nawet matematyka! Na tych wszystkich lekcjach nie raz oglądaliśmy filmy! W pamięci utkwił mi film o bakterii, która była goniona przez przeciwciało, czy o rodzajach podziału komórek: mitozie, mejozie... Prezi ? prezentacja w naszej szkole nabrała nowego znaczenia, zamiast nudnych, czytanych prezentacji z PowerPointa wspólnie, symultanicznie tworzymy i prowadzimy kolorowe, interaktywne prezentacji na Prezi. Quizlet ? słówek z lekcji uczymy się kilka razy szybciej i zapamiętujemy na dłużej, niż gdy musimy je powtarzać w sposób tradycyjny. To jedno z najprzydatniejszych narzędzi! Oczywiście wykorzystujemy jeszcze wiele innych rozwiązań! Niektórzy nauczyciele sami zachęcają do wyciągnięcia urządzeń mobilnych spod ławki. U pani Agnieszki Bilskiej, opiekunki projektu, uczniowie wyszukują informacje w internecie, biorą udział w quizach online rywalizując ze sobą (zobaczcie: gamifikacja), wspólnie tworzą materiały edukacyjne, dzielą się notatkami. I to wszystko na lekcji.

NN: Odblokowaliście WiFi, możecie korzystać z laptopów podczas lekcji ? co dalej?

OS: Teraz chcemy przekonać do tego rozwiązania innych!

NN: Napisaliście super przewodnik o tym, jak odblokować szkołę. Co jeszcze moglibyście poradzić młodym ludziom, którzy zechcą pójść w wasze ślady?

OS: Nie powinni czekać, aż ktoś zrobi to za nich! Dla chcącego nic trudnego. I przede wszystkim powinni uczyć się tak, jak lubią, i czerpać z tego przyjemność! If there?s a will, there?s a way! (gdzie jest wola, jest i sposób).