• Programuję, więc jestem

    tekst: Ewa Dziemidowicz, NUMA 05/2013

Najnowsze Artykuły

  • Kliknij w krowę

    Czy zdarzyło wam się kiedyś wciągnąć w grę internetową tak bardzo, że nie byliście w stanie się powstrzymać od wejścia, kliknięcia, sprawdzenia, co się stanie, spróbowania jeszcze raz? Czasami gra może być banalna i niezbyt inteligentna, a mimo to nie możemy się jej oprzeć. Amerykański badacz Ian Bogost postanowił rozłożyć na części pierwsze psychologiczne mechanizmy, które stoją za naszym zachowaniem w grach. W tym celu przeprowadził internetowy eksperyment, który wymknął mu się spod kontroli.

    tekst: Szymon Wójcik

    czytaj
  • Od pomysłu do GOLD MASTER, czyli jak się robi GRY

    Tworzenie gier to sztuka. Wie o tym każdy, kto chociaż raz trafił do świata stworzonego na potrzeby takich gier jak Nail'd, Assassins Creed czy Wiedźmin. Rozbudowana fabuła, wciągające historie, wyraziste postacie, skomplikowane relacje, dobra muzyka. A jak przebiega ten proces? Opowiadają nam specjaliści z Techlandu, firmy odpowiedzialnej za stworzenie między innymi Mad Riders, serii Call of Juarez oraz Dead Island.

  • game on

    Co zrobić, żeby ludzie robili to, czego od nich chcemy? Czy wystarczy wzbogacić rzeczywistość o elementy gier?

    tekst: Rafał Sadowski

    czytaj

"Myślę,że każdy w tym kraju powinien się nauczyć programować, ponieważ uczy to myślenia". Steve Jobs


Trudno nie zgodzić się ze Steveem Jobsem, szczególnie jeśli popiera go Bill Gates, który z kolei uważa, że "nauka programowania rozwija umysł, pomaga lepiej myśleć, kreuje sposób myślenia o różnych rzeczach, który przydatny jest we wszystkich dziedzinach". Programowanie stało się popularne. Zachęcają do niego nie tylko guru technologii, ale również politycy, sportowcy czy muzycy. W roku 2012 obchodzony był tzw. Code Year, czyli Rok Programowania. Do CodeAcademy.com - projektu, który wprowadza w tajniki programowania - zapisało się ponad 450 tysięcy osób, z burmistrzem Nowego Jorku na czele, który ogłosił na swoim Twitterze, że nauka programowania to jego noworoczne postanowienie. Coraz częściej nauka tej umiejętności trafia do planów lekcji w Szkocji - zajęcia z programowania gier komputerowych są obowiązkowe, a w Wielkiej Brytanii uczniowie uczą się projektowania, pisania i testowania programów komputerowych już od pierwszej klasy szkoły podstawowej. W Stanach w ramach projektu ScratchJr powstała nowa wersja języka oprogramowania Scratch zaprojektowana specjalnie dla przedszkolaków, a także interaktywna książka "Moja pierwsza strona internetowa" ("My first website"), która uczy języka HTML dzieci już od 3. roku życia! Programowanie to sposób porozumiewania się z maszynami. W języku zrozumiałym dla maszyny opisujemy pomysły, które ma zrealizować, i polecenia, które ma wykonać. Skąd taka popularność czegoś, co do niedawna zarezerwowane było dla nielicznych? Czy rzeczywiście programowania powinniśmy się uczyć wszyscy?

Programuj albo zostań zaprogramowany!

Nasza codzienność coraz bardziej opiera się na technologii, dlatego stajemy przed wyborem: czy pozostać tylko w roli jej odbiorcy, czy też nauczyć się ją rozumieć i aktywnie tworzyć. Czy oznacza to, że wszyscy mamy zostać programistami? Nie. Podobnie jak umiejętność prowadzenia samochodu nie czyni z nas profesjonalnych kierowców, tak umiejętność programowania nie czyni z nas programistów. Znajomość programowania prowadzi natomiast do głębszego zrozumienia rzeczywistości, która nas otacza, i swobodniejszego poruszania się w niej. Czy ograniczenia technologii są autentyczne, czy też leżą w interesie producenta danego urządzenia lub usługi? Zyskujemy umiejętność krytycznego spojrzenia na aplikacje, strony, produkty, możemy zadawać pytania oraz przede wszystkim ulepszać to, co już istnieje, oraz tworzyć nowe rzeczy.

Zacznij już dziś

Programować może każdy; mitem jest stwierdzenie, że to zajęcie zarezerwowane tylko dla matematycznych geniuszy. Najlepiej zresztą nie uczyć się programowania, tylko po prostu tworzyć. Zamienić pomysł czy wizję w coś realnego, konkretnego, co można pokazać innym, z czego można mieć przyjemność, a nawet i użytek. Nie traktować tego jako kolejną rzecz do zrobienia, tylko jako zabawę. Doświadczeni programiści radzą, żeby zaczynać od niewielkiego projektu, który nas interesuje, i krok po kroku uczyć się tego, co niezbędne, żeby zrealizować pomysł. W ten sposób poznajemy podstawy i jednocześnie nie czujemy się przytłoczeni ilością informacji. Pomaga bycie ciekawym. W jaki sposób coś działa? Jak to jest zrobione? Przeczesując internet w poszukiwaniu odpowiedzi i informacji od wyszukiwarek przez fora i strony dedykowane programowaniu, odkrywamy, że to, co do niedawna było niezrozumiałym ciągiem znaków, zaczyna mieć sens. Przynajmniej tak twierdzą programiści, kiedy wspominają swoje początki w tej dziedzinie. W sieci znaleźć można wiele poradników, artykułów, filmów edukacyjnych prezentujących podstawy programowania. Jeśli znamy język angielski, możemy też korzystać z zagranicznych serwisów czy takich programów jak MIT App Inventor, które umożliwiają samodzielne stworzenie aplikacji na telefon.

Kierunek: Dolina Krzemowa

Jest jeszcze jeden powód, dla którego warto uczyć się programowania: praca. Programowanie określane jako współczesny język kreatywności jest jedną z najbardziej pożądanych umiejętności na rynku, a liczba miejsc pracy dla programistów i informatyków nieustannie rośnie. Kto by nie chciał pracować dla Google'a, Facebooka czy Apple'a w Dolinie Krzemowej? A między innymi właśnie te firmy praktycznie ciągle poszukują dobrych programistów. Również w Polsce! Zdolni studenci na staż do informatycznych gigantów trafiają już podczas studiów. Jeśli jeszcze nie czujecie się przekonani, żeby spróbować swoich sił w programowaniu, zwróćcie uwagę na to, co ma do powiedzenia na ten temat Gabe Newell, producent gier wideo: "Programiści jutra są jak czarodzieje z przyszłości (..). W porównaniu z innymi to tak, jakby posiadali magiczne moce". Programowanie to dostęp do panelu kontrolnego cywilizacji. Warto!