• Jak Zostać Blogerem

    tekst: Marcin Wojtasik, NUMA 05/2013

Najnowsze Artykuły

  • NUMA RADY

    Małgorzata Maryl-Wójcik - autorka przewodnika po bezpieczeństwie na Facebooku "Dbaj o fejs", adaptatorka ulotki "Do the check - sprawdź się" i przewodników po Twitterze i aplikacjach Tumblr i Instagram. Na co dzień niestrudzenie zajmuje się śledzeniem nowych technologii (zwłaszcza aplikacji społecznościowych) i badaniem od podszewki ich użyteczności i bezpieczeństwa dla młodych użytkowników sieci.

  • I CREATE

    Tworzyć czy tylko konsumować? Kim chcemy być w świecie nowych technologii? Można pozostać na poziomie odbiorcy? Bywa to całkiem satysfakcjonujące.

    tekst: Ewa Dziemidowicz

    czytaj
  • game on

    Co zrobić, żeby ludzie robili to, czego od nich chcemy? Czy wystarczy wzbogacić rzeczywistość o elementy gier?

    tekst: Rafał Sadowski

    czytaj

Największą - moim zdaniem - zaletą internetu jest nie to, ile rzeczy można w nim znaleźć, ale to, że pozwala w łatwy sposób tworzyć i rozpowszechniać własne treści.


Istnieje wiele sposobów na publikowanie swojej twórczości: można korzystać z własnego profilu albo fanpejdża na serwisie społecznościowym, posługiwać się serwisami gromadzącymi treści albo stworzyć swój kanał w serwisie prezentującym filmy. Najbardziej popularną formą dzielenia się swoją twórczością pozostają jednak blogi. Z początku blog pomyślany był jako rodzaj publicznego pamiętnika i tak też pierwsze blogi wyglądały. Ludzie zapisywali, co im się przydarzyło danego dnia i jakie mieli przemyślenia. Z czasem użytkownicy zaczęli odkrywać, że narzędzie to może służyć także do dzielenia się bardziej konkretną wiedzą i rozpoczął się etap specjalizacji blogów na zajmujące się publicystyką, modą, jedzeniem, podróżami i wieloma innymi konkretnymi aktywnościami. Do tego doszła w pewnym momencie możliwość dołączania do tekstu zdjęć i filmów (pierwsze blogi były wyłącznie tekstowe), a nawet całkowitego zastępowania tekstu multimediami i tworzenia fotoblogów i vlogów. W związku z ogromną popularnością blogowania odbiorcy tych treści zaczęli odczuwać problem z wyborem oraz wyszukiwaniem sprawdzonych i rozpoznawalnych autorów. Wkrótce wśród bloggerów pojawiły się znane osoby i autorzy tworzący na profesjonalnym, dziennikarskim poziomie. Okazało się też, że na blogowaniu można zarabiać, czasem dość nieźle. Obecnie możemy zaobserwować, jak z jednej strony blogi odbierają czytelników tradycyjnym mediom, a z drugiej jak te media częściowo upodabniają swoją formułę do blogów. Jak zostać popularnym bloggerem? Drogi są dwie. Można najpierw zdobyć popularność, a potem zacząć prowadzić bloga jako blogujący celebryta, albo zacząć prowadzić bloga i dzięki temu stać się popularnym. Ponieważ większość z was zalicza się prawdopodobnie do tej drugiej kategorii, zastanowimy się, jak stworzyć i prowadzić bloga, który odniesie sukces i zdobędzie czytelników. O rady w tej kwestii poprosiliśmy kilku znanych bloggerów i bloggerek.

Mierz siły na zamiary

Jeśli naprawdę chcesz stworzyć popularnego bloga, musisz zdawać sobie sprawę z tego, że wymaga to pewnego wkładu pracy i systematyczności. Zaplanuj sobie, ile wpisów miesięcznie masz zamiar dodawać. Powinien to być w najgorszym wypadku jeden wpis na miesiąc. Robienie kilkumiesięcznych przerw i wracanie do porzuconego bloga to całkowity brak profesjonalizmu. Aby osiągnąć sukces, trzeba starać się na wszelkie sposoby utrzymać przy sobie uwagę odbiorców. Dlatego zastanów się nie tylko nad tym, czy będziesz miał/a czas na pisanie kolejnych notatek, ale także nad tym, czy będziesz miał/a o czym w miarę regularnie pisać, żeby nie zaniżać poziomu publikowaniem dla samego publikowania.

Wypracuj własny styl

W bardzo konkurencyjnej blogosferze, w natłoku blogów o podobnej tematyce (np. kulinarnych albo modowych) trzeba się wyróżnić. Zaczynając od trochę innego niż u wszystkich ujęcia tematyki, poprzez oryginalną, zabawną i zapadającą w pamięć nazwę bloga, po sam styl pisania i formę publikowania. Nie zaszkodzi być od czasu do czasu trochę kontrowersyjnym/ą, ale bez przesady. Zadbaj też o formę. Profesjonalne zdjęcia, oryginalny układ graficzny sprawią, że to właśnie twój blog zostanie zapamiętany spośród dziesiątków innych. Dobrym pomysłem jest nauczenie się choćby podstaw fotografii i zainwestowanie w podręcznik albo kurs.


Wyobraź sobie swoją publiczność

Na początku głównymi odbiorcami twojego bloga będą twoi znajomi, to oni będą go czytali, komentowali i lajkowali. Poprzestając na takiej grupie odbiorców, można prowadzić bloga bardzo osobistego i emocjonalnego, ponieważ twoja osoba jako twórcy jest dla odbiorców równie - jeśli nie bardziej - interesująca niż to, co ewentualnie masz do przekazania. Oczywistym ograniczeniem jest w takim wypadku krąg twoich znajomych. Jeśli masz ambicję zdobyć szerszą popularność jako ekspert w swojej dziedzinie, musisz postawić się w roli odbiorcy, którego twoja osoba interesuje niewiele albo w ogóle, a tym, czego szuka, są określone treści. Im ciekawsze są to treści i im trudniej znaleźć w sieci coś podobnego, tym większe staje się prawdopodobieństwo, że coraz więcej osób będzie odwiedzać twojego bloga. Powstanie w ten sposób sieć innej kategorii oparta na wspólnych zainteresowaniach. Taka publiczność wymaga bardziej odpowiedzialnego podejścia, ponieważ odbiorcy szybko rozczarują się blogerem, który zaskakuje ich nagłymi zmianami tematu i jest nieprzewidywalny.

Zainwestuj w promocję

Aby dotrzeć do większej grupy odbiorców, trzeba wykonać trochę akcji promocyjnych. To "trochę" oznacza optymalną proporcję między nierobieniem niczego a nachalnym spamowaniem, którego efektem będzie tylko wstyd, a zamiast grona fanów banda hejterów. Promocja wymaga więc wyczucia i taktu. Dobrą strategią jest komentowanie wpisów na innych popularnych blogach podejmujących tematykę zbliżoną do naszego, tak jednak, by nie dało się od razu wyczuć, że jedynym celem pozostawienia komentarza było umieszczenie w nim adresu do swojego bloga. Ciekawy i merytoryczny komentarz zachęci dużo więcej osób niż wpis w rodzaju "fajny blog, przy okazji zapraszam do siebie....:***". Doskonałym narzędziem promocyjnym jest dobrze prowadzony fanpejdż na Facebooku. Prowadzenie fanpejdża to oddzielna sztuka. Na pewno fajnym pomysłem jest utrzymywanie fanpejdża przy życiu poprzez w miarę regularne dodawanie wpisów (zdjęć, filmów, linków i komentarzy), które nie muszą być związane konkretnie z naszym blogiem, ale szerzej z tematyką, którą podejmuje. Oczywiście fanpejdż też trzeba wypromować przez zapraszanie na niego znajomych i regularne komentowanie, będąc zalogowanym pod jego nazwą i zachowując te same zasady netykiety co w przypadku komentowania bezpośrednio na blogach.

Powodzenia w blogosferze!

 

Raspberry and Red - Weronika Zalezińska

17-letnia blogerka z Krakowa. Jej blog Raspberry and Red został uznany przez brytyjski magazyn "Elle" za jedno z najciekawszych zjawisk w modowej blogosferze, a "Teen Vogue" mianował ją Blogger of the moment! Bloga założyła w wieku 13 lat i w przeciwieństwie do innych blogerek zajmujących się modą publikuje nie tylko zdjęcia stylizacji, ale również teksty po polsku i angielsku. Jej stronę odwiedza ponad 5 tysięcy osób dziennie, a jej fanpejdż na FB ma już ponad 22 tysiące fanów. O sobie pisze: "Mówię o rzeczach prostych - zawsze miałam nadzieję, że blog będzie miejscem, gdzie można i coś poczytać, i się pośmiać, i się zrelaksować. Nie tworzę więc sztucznego dystansu z moimi czytelnikami, ale rozmawiam z nimi jak z najlepszymi przyjaciółmi, bo od zawsze doceniałam ich wsparcie i serdeczność, którymi mnie obdarzają".

 

Style Rookie - Tavi Gevinson

Tavi zaczęła swoją przygodę z blogowaniem w 2008 roku, miała wtedy 11 lat. Bardzo szybko jej blog, na którym publikowała swoje fotki w różnych stylizacjach oraz komentarze i opinie na temat najnowszych modowych trendów, zaczął przyciągać ponad 30 tysięcy czytelników dziennie! "The New York Times" przeprowadził z nią wywiad, dzięki czemu stała się jeszcze popularniejsza nie tylko wśród internautów, ale przede wszystkim w branży. Zaczęła być zapraszana na pokazy mody w Nowym Jorku, Paryżu, Tokio (jej podróże sponsorował magazyn "POP"), pisywać dla modowych magazynów takich jak "Harper's Bazaar" i projektować ubrania. W 2011 roku założyła internetowy magazyn dla nastolatek RookieMag.com, którego jest redaktorką naczelną - w przeciągu pierwszych 5 dni stronę odwiedziło ponad milion internautów!