• NumaRady - ON LINE - kontroluj się

    tekst: Marta Wojtas, NUMA 03/2012

Najnowsze Artykuły

  • Czy istnieje siecioholizm?

    Pewnie nieraz słyszałeś od rodziców, że "chyba jesteś uzależniony od Internetu". Być może sam nieraz, siedząc w sieci, mówiłeś sobie: "jeszcze tylko 5 minut i wychodzę", a mimo wszystko trwało to 3 godziny. Być może w końcu masz kolegów, którzy powtarzają, że są "uzależnieni" od Counter Strike'a czy World of Warcraft, albo koleżanki, które nie mogą odłączyć się od Facebooka. Ale czy uzależnienie od Internetu (inaczej: siecioholizm) naprawdę istnieje?

    tekst: Szymon Wójcik

    czytaj
  • Biometria

    Na pewno już gdzieś słyszeliście to hasło, może nawet z niej korzystacie - ale czy wiecie, na czym dokładnie polega ta metoda?

    tekst: Joanna Putz-Leszczyńska NASK

    czytaj
  • Foto (R)ewolucja

    W dzisiejszych czasach fotografowanie to codzienność każdego z nas, bo któż nie ma aparatu? choćby w telefonie? Dokumentujemy na zdjęciach każde wydarzenie, imprezę, podróż, ale też i po prostu życie wokół nas, kiedy tylko mamy na to ochotę. To jednak rzeczywistość ostatnich lat. Jeszcze niedawno posiadanie aparatu nie było tak powszechne, a naciśnięcie spustu migawki "wymagało" specjalnej okazji.

    tekst: Łukasz Wojtasik

    czytaj

W TYM NUMERZE RADZI Marta Wojtas - koordynator projektu Helpline.org.pl w Fundacji Dzieci Niczyje. Zajmuje się pomocą psychologiczną i treningami dla dzieci, młodzieży i rodziców. Szkoli również profesjonalistów z kraju i zagranicy z dziedziny pomocy młodym użytkownikom nowych technologii. Jest autorką publikacji poruszających problematykę bezpieczeństwa dzieci i młodzieży w Internecie.


Spędzasz dużo czasu w sieci?


Nic w tym dziwnego - dziś wiele osób używa Internetu do pracy, dla rozrywki czy ciekawego spędzania wolnego czasu. Nowe technologie stają się coraz bardziej dostępną i oczywistą częścią naszej rzeczywistości. Istnieje jednak niekorzystny, a wręcz niezdrowy sposób użytkowania sieci, polegający na nadmiernym i niekontrolowanym przebywaniu online.

Jak rozpoznać problem nadmiernego używania Internetu?

Osoby, które mają ten problem:

  • Odczuwają silną potrzebę lub wręcz przymus korzystania z Internetu. Mają trudność z ograniczeniem czasu online. Przerwanie korzystania z sieci powoduje u nich rozdrażnienie lub gorsze samopoczucie (objawy te ustępują z chwilą powrotu do Internetu).
  • Zaniedbują podstawowe potrzeby fizjologiczne. Mogą spędzać kilka godzin bez odrywania się od komputera pomimo np. głodu lub pragnienia.
  • Zaniedbują dotychczasowe zainteresowania oraz relacje z ludźmi na rzecz Internetu (np. kłótnie z bliskimi, unikanie znajomych, rezygnacja z zajęć sportowych).
  • Spędzają coraz więcej czasu w sieci. Korzystają z Internetu, pomimo że nie jest to już interesujące i odbija się szkodliwie na innych sferach życia.

Według badań problem nadmiernego korzystania z Internetu dotyczy zaledwie ponad 1% młodych internautów w Polsce, ale aż ponad 11% badanych wykazuje zachowania świadczące o wysokim zagrożeniu tym problemem. 

Z Helpline.org.pl kontaktuje się coraz więcej osób, które zgłaszają trudności w ograniczeniu czasu spędzanego w sieci lub zauważają podobne zachowania u swojego rodzeństwa czy kolegów.

Jeżeli ten problem nie dotyczy Ciebie i nie znasz nikogo, komu potrzebna jest pomoc w tym zakresie, postaraj się zachować czujność, aby w przyszłości uniknąć opisanych sytuacji.

Co zrobić, żeby nie wpaść w pułapkę nad używania Internetu?

  • Zastanawiaj się nad tym, jak się czujesz, co myślisz i obserwuj siebie w różnych sytuacjach każdego dnia. 
  • Bądź ze sobą szczery. Jeśli czujesz, że coś jest nie tak, masz jakiś problem, warto przyznać się do tego przed samym sobą. Udawanie, że wszystko zawsze jest w porządku nie rozwiązuje problemów, a czasem wręcz je komplikuje.
  • Planuj swój czas tak, aby wypełniały go różne ciekawe zajęcia. Możesz organizować rozkład zajęć na wiele sposobów. Im więcej w nim różnych form spędzania czasu wolnego, tym Twój dzień stanie się bogatszy i ciekawszy. Internet to wartościowe medium, ale człowiek nie jest stworzony po to, aby przeżyć swoje życie przed monitorem.Warto o tym pamiętać!
  • Staraj się spędzać czas z bliskimi, przyjaciółmi i znajomymi. Nic nie zastąpi kontaktu twarzą w twarz z drugim człowiekiem. Prawdziwe, pełne relacje z innymi tworzą się i kształtują w bezpośrednim kontakcie. Nawiązując znajomości z ludźmi tylko przez Internet, nie będziesz w stanie poczuć ich bliskości, naprawdę ich poznać. Takie relacje zawsze będą podlegały ograniczeniom kontaktu online, w którym ekran monitora staje się pośrednikiem pomiędzy porozumiewającymi się osobami. 
  • Zastanów się, dlaczego korzystasz z Internetu: z obowiązku, dla przyjemności? A może powoduje to, że zapominasz o innych sprawach, które Cię martwią lub denerwują? To naprawdę istotne!
  • Dbaj o siebie i swoje zdrowie. Zapewnij sobie odpowiednią dawkę ruchu.
  • Szukaj pomocy, jeśli masz trudności. Ucieczka do świata wirtualnego nie pomoże w rozwiązaniu realnych trudności. Jeśli nie potrafisz sobie z czymś poradzić, warto powiedzieć o tym komuś bliskiemu lub/i profesjonalistom. Zdarza się, że pomoc dorosłych pozwala szybciej uporać się z kiepską sytuacją lub jest jedynym skutecznym sposobem pozbycia się problemu.
  • Jeśli podejrzewasz, że nadużywasz Internetu, zapoznaj się ze sposobami poradzenia sobie z tym problemem.

Co zrobić, gdy nadmiernie korzystasz z Internetu?

  • Dużym krokiem naprzód w walce z tym problemem jest uświadomienie sobie, że on istnieje. Warto odważnie przyznać się przed samym sobą, że być może niewłaściwie używasz z sieci.
  • Zastanów się, w jaki sposób i kiedy dokładnie korzystasz z Internetu. To ważne, aby rozpoznać, co powoduje u Ciebie ciągłą chęć przebywania online.
  • Ustal harmonogram dnia - postaraj się zrównoważyć swój czas spędzany w sieci i poza nią.
  • Określ zasady i etapy ograniczania czasu korzystania z Internetu (choćby o 15 minut krócej każdego tygodnia).
  • Zrób sobie wolne od komputera. Spróbuj odstawić Internet na jakiś czas.
  • Opowiedz o swojej sytuacji rodzicom. Warto szukać wsparcia u osób dorosłych, które mogą Ci pomóc w poradzeniu sobie z problemem i wspierać Cię w ograniczaniu czasu spędzanego przy komputerze. W niektórych sytuacjach związanych z nadużywaniem Internetu może być potrzebna pomoc specjalisty (psychologa, terapeuty), do którego możesz udać się z rodzicami.

Zawsze możesz skontaktować się z zespołem Helpline.org.pl. Na Helpline.org.pl lub pod bezpłatnym numerem 800 100 100 znajdziesz pomoc - również wtedy, gdy dotychczasowe działania nie przyniosły pożądanych rezultatów.