• Przerwa w siedzeniu

    tekst: Ewa Dziemidowicz, NUMA 03/2012

Najnowsze Artykuły

  • Biometria

    Na pewno już gdzieś słyszeliście to hasło, może nawet z niej korzystacie - ale czy wiecie, na czym dokładnie polega ta metoda?

    tekst: Joanna Putz-Leszczyńska NASK

    czytaj
  • NumaRady - ON LINE - kontroluj się

    W TYM NUMERZE RADZI Marta Wojtas - koordynator projektu Helpline.org.pl w Fundacji Dzieci Niczyje. Zajmuje się pomocą psychologiczną i treningami dla dzieci, młodzieży i rodziców. Szkoli również profesjonalistów z kraju i zagranicy z dziedziny pomocy młodym użytkownikom nowych technologii. Jest autorką publikacji poruszających problematykę bezpieczeństwa dzieci i młodzieży w Internecie.

  • KONKURS Moje pr@wa i obowwwiązki

    www.konkurs.safeinternet.pl

Oto Kosma. Kosma zaczyna dzień od śniadania. Siada przy stole, czasem z kotem na kolanach. Do szkoły jedzie metrem i zazwyczaj udaje mu się usiąść. W szkole siedzi w ławce pod oknem, a w domu odrabia lekcje, siedząc przy biurku. Telewizję ogląda z fotela. Wieczorami lubi z kolegami posiedzieć na ławce pod blokiem albo pójść z dziewczyną do kina - siadają wtedy w ostatnim rzędzie.


To jeszcze nie wszystko. Tak jak większość z nas, Kosma przez wiele godzin dziennie mailuje, czatuje, gra online, serfuje po sieci i korzysta z portali społecznościowych. Kiedy dorośnie, to tak jak przeciętna dorosła osoba 90% swojego wolnego czasu spędzać będzie na siedząco, najczęściej przed komputerem czy telewizorem. Czy będzie świadomy tego, jak bardzo niebezpieczny styl życia wybiera?

W ciągu całego naszego życia kumulują się negatywne skutki upodobania do siedzenia. Prowadzone przez 14 lat badania na grupie 120 tys. Amerykanów wykazały, że mężczyźni, którzy w wolnym czasie spędzali 6 lub więcej godzin dziennie na siedząco, mieli o 20% wyższą śmiertelność niż ci, którzy dziennie siedzieli 3 godziny lub mniej. W przypadku kobiet różnica ta wynosiła aż 40%. Podobną zależność pomiędzy siedzeniem a stanem zdrowia wykazały najnowsze australijskie badania, w których przeanalizowano zwyczaje ponad 220 tys. Australijczyków powyżej 45. roku życia. Wynika z nich, że u tych, którzy siedzą ponad 11 godzin dziennie, występuje o 40% wyższe ryzyko śmierci w ciągu kolejnych 3 lat w porównaniu z tymi, którzy siedzą mniej niż 3 godziny. Dlaczego siedzenie jest takie niebezpieczne?

Siedzisz, siedzisz i nic się nie dzieje

Siedzenie to jedna z najbardziej biernych rzeczy, jakie można robić. Kiedy siedzimy, aktywność elektryczna naszych mięśni spada. Powoduje to szereg skutków ubocznych dla naszego metabolizmu: dochodzi do redukcji enzymów wspierających spalanie tłuszczu, wzrasta ryzyko cukrzycy i nadwagi, spada poziom dobrego cholesterolu. Siedząc, spalamy nie więcej niż jedną kalorię na minutę - czyli mniej, niż kiedy żujemy gumę! Dla porównania: stojąc, napinamy i angażujemy mięśnie
nóg, pleców i ramion, poruszamy się (przestępując z nogi na nogę) - nasze ciało jest w ruchu, spalamy też wtedy więcej kalorii. 

Zacznij się wiercić

Wcale jednak nie musimy stać się ofiarami swoich krzeseł, foteli i kanap! Kiedy tylko macie okazję - wstańcie i poruszajcie się! Żeby uniknąć negatywnych skutków siedzącego trybu życia, nie wystarczy kilka razy w tygodniu pójść na siłownię czy jogę. Jeśli założymy, że sypiamy średnio 7 godzin na dobę, a ćwiczymy przez godzinę, zostaje nam jeszcze 16 godzin, podczas których nasze mięśnie mogą trwać w bezruchu i w pozycji siedzącej albo wręcz przeciwnie - ruszać się dla zdrowia. A więc: czasem korzystaj z laptopa na stojąco, kiedy słuchasz muzyki na YT, postaraj się poczuć rytm i potańcz, oglądając film, wykonaj kilka skłonów, pompek lub brzuszków, zamiast czatować ze znajomymi na FB, spotkaj się z nimi, a przede wszystkim: rób jak najwięcej przerw podczas korzystania z komputera. Rozejrzyj się też za takim rodzajem ruchu, który sprawi Ci przyjemność - wtedy łatwiej Ci będzie odejść od ekranu. Czytasz teraz na siedząco? Zrób sobie przerwę, odłóż magazyn i pobaw się z psem!